شناسهٔ خبر: 148227 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی نتایج نشست ۱۳۱ کمیسیون ایمنی راه‌های کشور را  تشریح کرد؛

کمیسیون ایمنی راه‌ها رکن تصمیم‌سازی، اجرایی و نظارتی شورای‌عالی هماهنگی حمل‌ونقل و ایمنی کشور است

کمیسیون ایمنی معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی از عزم دولت برای کاهش تصادفات رانندگی در چارچوب رویکردی جدید و با مشارکت همه دستگاه‌های ذیربط و نقش کمیسیون ایمنی راه‌های کشور به‌عنوان رکن مشورتی، تصمیم سازی، اجرایی و نظارتی این شورا، به ویژه در طول برنامه هفتم توسعه کشور خبر داد. 

شهریار افندی‌زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ضمن تشریح تصمیمات و نتایج نشست ۱۳۱ کمیسیون ایمنی راه‌های کشور از عزم دولت برای ارتقای ایمنی و کاهش تصادفات رانندگی در چارچوب رویکردی جدید و هم افزا با مشارکت کلیه بخش‌ها و دستگاه های ذیربط ملّی و استانی ذیل شورای‌عالی هماهنگی حمل‌ونقل و ایمنی کشور و نقش کمیسیون ایمنی راه‌های کشور به‌عنوان رکن مشورتی، تصمیم سازی، اجرایی و نظارتی این شورا، به ویژه در طول برنامه هفتم توسعه کشور خبر داد.

وی از برگزاری نشست ۱۳۱ کمیسیون ایمنی راه‌های کشور با دعوت و شرکت اعضای بخش‌ها و دستگاه‌های ذیربط ملّی و ادارات کل استانی تابعه به صورت حضوری و  برخط خبر داد و افزود: در این نشست، نتایج تحلیل آماری تصادفات در ۵ ماهه نخست جاری توسط دبیرخانه کمیسیون ارائه و براین اساس، جزئیات مربوط به آخرین وضعیت تصادفات و متوفیان راهنمایی و رانندگی در استان‌های کرمان و هرمزگان استماع و تحلیل و بررسی شد. همچنین، دبیرخانه کمیسیون گزارشی تحلیلی درخصوص وضعیت ایمنی و آمار تصادفات و متوفیان جاده‌های برون شهری در اربعین سال‌جاری ارائه داد.

افندی‌زاده گفت: در ادامه، طرح مجتمع‌های یکپارچه امداد و نجات جمعیت هلال احمر مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت و نهایتاً، طبق روال نشست‌های اخیر کمیسیون که به بررسی تخصصی همه جانبه تصادفات منتخب پرداخته می‌شود، گزارش واکاوی تصادف و حریق بامداد یکم مرداد سال‌جاری تونل تنگ زاغ در محور بندرعباس به حاجی آباد که منجر به فوت و مجروح شدن تعدادی از هم‌وطنانمان شد، ارائه و بحث و بررسی و بر رعایت استانداردهای پدافند غیرعامل مبنی بر وجود مسیر جایگزین تونل برای استفاده در شرایط اضطراری مشابه، تأکید شد.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش‌ها، آمار فوتی‌های پنج ماهه اول تصادفات در سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، در حوزه درون شهری ۱۲.۷درصد، در حوزه برون ‌شهری ۷ درصد و در حوزه راه‌های روستایی ۱۹.۳درصد و مجموعاً ۹.۳ درصد افزایش داشته ‌است. در این بازه زمانی، استان‌های چهارمحال و بختیاری، آذربایجان‌غربی و اردبیل به ترتیب با رشد ۷۳.۳ درصد، ۱۹ درصد و ۱۸.۴ درصد، بیشترین افزایش متوفیان حوادث ترافیکی درون‌شهری، برون شهری و راه‌های روستایی را نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته‌اند.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: مقرر شد همراستا و هماهنگ با رویکردی که شورای‌عالی با عزم و  نگاهی ملّی به کاهش ارتقای ایمنی و کاهش تصادفات رانندگی درون شهری و برون شهری دارد و جلسات منظم و مستمر ماهانه را در دستور کار قرار داده، کمیسیون ایمنی راه‌های کشور حسب وظایف ذاتی خود و با همکاری کلیه اعضا، نقشی پررنگ و مؤثر به‌عنوان یکی از ارکان مشورتی، تصمیم‌سازی، اجرایی و نظارتی شورای‌عالی ایفا کند.

وی ادامه داد: در این راستا کمیسیون در جایگاه مشورتی و تصمیم سازی، طرح‌ها، پیشنهادها و راه‌حل های اجرایی و کاربردی کوتاه‌مدت، میان مدت و بلندمدت را در دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری و دو محور اصلی تأمین منابع مالی و نیز تأمین تجهیزات و امکانات، پس از تصویب به شورای‌عالی ارائه خواهد داد و پس از تصویب و ابلاغ آن از سوی این شورا، اجرا و نظارت‌عالی را در گستره ملّی و استانی با هماهنگی استانداری‌ها و واحدهای تابعه استانی، از جایگاه اجرایی و نظارتی به‌عمل خواهد آورد.

افندی‌زاده افزود: همچنین در این نشست با توجه به نقش بازدارنده اعمال جریمه در وقوع تصادفات مقرر شد عملکرد دوربین‌های کنترل سرعت برون‌شهری و درون شهری در کارگروه ویژه کمیسیون مورد بررسی قرار گیرد و نتایج در نشست‌های آتی ارائه شود.

به‌گفته معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با توجه به مباحث مطروحه در این نشست، مقرر شد سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده ای با همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا جلساتی کارشناسی را در خصوص بررسی دقت و صحت عملکرد سیستم‌های توزین در حال حرکت یا اختصاراً WIM در سطح کشور برگزار و نتیجه را در نشست بعدی به کمیسیون ارائه دهند.

وی افزود: همچنین با توجه به مباحثی که در خصوص سازوکار ثبت تخلف توسط دوربین های نظارتی و کنترلی و اعمال قانون تا پرداخت جرایم رانندگی از سوی متخلفین در نشست مطرح شد، مقرر شد گزارشی آماری توسط پلیس در  مورد هریک از مراحل این سازوکار تهیه و در جلسه آتی به کمیسیون ارائه شود.

دبیر کمیسیون ایمنی راه‌های کشور، یکپارچه سازی و تدقیق آمار مجروحین و مصدومین حوادث رانندگی را از دیگر تصمیمات این نشست برشمرد و گفت: در این راستا مقرر شد کارگروه ویژه این کمیسیون، موضوع را بررسی و نتیجه را به دبیرخانه اعلام کنند.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: پیشنهاد جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران برای یکپارچگی استقرار پایگاه‌های امداد و نجات جاده‌ای نیز در این نشست مطرح و مقرر شد دبیرخانه کمیسیون هماهنگی لازم را با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور به عنوان متولی راه‌های مشارکتی با بخش خصوصی جهت استقرار پایگاه‌ها در مجتمع‌های خدماتی-رفاهی در راه‌های جدیدالاحداث و نیز سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به‌عنوان متولی مجتمع‌های خدماتی-رفاهی راه‌های در دست بهره‌برداری، به‌عمل آورد.